Крок до святості
Кожен з нас колись, безумовно, чув слово «індульгенція». Бодай у контексті курсу Всесвітньої історії у сьомому-восьмому класі, коли вчили про Лютера і Реформацію. Знаменита фраза Лютера про те, що «індульгенціями торгують, наче свинями на ярмарку», на довгі століття стала молотом, яким за найпершої можливості не лінувалися вдарити по Католицькій Церкві її недоброзичливці. Не варто обговорювати помилки минулого. Церква є установою Божою та людською, а тому в її історії трапляється різне. Пропонуємо поглянути на індульгенцію, а радше на «повний відпуст» з позиції сучасних християн греко-католиків. Ось як про відпуст навчає Папа Павло VI: «Відпуст – це прощення перед Богом до часної кари за гріхи, провина яких уже стерта. Відпусту досягає за певних умов християнин за посередництвом Церкви, яка, як служителька Відкуплення, розділяє і дає його своєю владою зі скарбниці заслуг Христа і святих» (Павло VI, Апостольська Конституція Indulgentiarum doctrina).
Яким чином отримуємо відпуст? «Відпуст отримується через Церкву, яка силою влади в’язати і розв’язувати, даною їй Ісусом Христом, діє на користь християнина і відкриває йому скарб заслуг Христа і святих, щоб вірний отримав від Отця милосердя відпущення дочасної кари за гріхи. Тому Церква хоче не тільки прийти на допомогу християнинові, а також заохотити його до діл побожності, покути і любові» (Катехизм Католицької Церкви, п. 1478).
Отож відпуст отримуємо, відвідавши відпустові місця, за умови сповіді, причастя, постанови більше не грішити та молитви у наміренні Святішого Отця. Отримуючи повний відпуст ми не отримуємо «автоматичне» прошення гріхів на все життя. В силу Божої Благодаті, котру Свята Церква посідає і дарує своїм вірним дітям, ми отримуємо лише Господню благодать охорони перед згубними наслідками нашого гріха. Адже гріх вносить у світ руйнацію і дисгармонію. Отримавши повний відпуст, отримуємо особливу Божественну благодать на те, щоб «ліквідувати» згубний вплив своїх гріхів. А наслідком цього мусить бути поглиблення нашого християнського життя. Користаймо із незглибимих скарбниць Господньої благодаті, котрі дарує нам Його Церква, і йдімо до святості!
Що таке відпуст?
Відпуст – це форма духовної реабілітації, яку Церква з материнською турботою пропонує своїм дітям, які отримали духовні рани внаслідок власного гріха. Сповідь, під час якої відбувається відпущення гріхів, можна порівняти з медичним втручанням, завдяки якому вдається перемогти хворобу. У цьому таїнстві людина, визнаючи загрожуючу їй небезпеку, отримує від Бога дар зцілення. Проте хвороба завжди залишає якісь сліди. Ті, хто не бере цього до уваги, повинні розуміти, що такий ослаблений духовний імунітет надалі може стати причиною серйозних ускладнень і подальших важких захворювань. Кожен, хто хоче відновити свої духовні сили за допомогою отримання відпусту, повинен чітко виконати певні умови:
1) він має бути внутрішньо вільний від пристрасті до гріха. Це – найбільш суттєва умова, що передбачає не лише зобов’язання приступити до таїнства сповіді, якщо совість обтяжена гріхом, але і справжню і постійну потребу душі бути вільною від всякого гріха;
2) у нього має бути бажання і намір (інтенція) скористатися даром відпусту – різновиду духовного лікування, яке пропонує Церква;
3) він повинен виконати добру справу (часто символічну), вказану Церквою, з якою пов’язаний дар відпусту: наприклад, це може бути певна молитва, відвідини певної церкви, паломництво, відвідини хворих або ув’язнених;
Мета відпусту.
Християнин, який бажає отримати дар відпусту і виконає поставлені умови, може бути впевнений, що в цьому процесі повного відновлення духовних сил йому допомагає дієва молитва його братів і сестер, які вже знайшли спасіння, і особливо – клопотання Божої Матері і святих. Святі моляться за нього Духу Божому, який є справжньою Скарбницею Церкви. Святий Дух, сходячи на людину, згладжує всі “шрами”, що виникли в результаті гріха, і дає нові сили для вірного перебування людини з Господом.
Відпуст – це цілюща благодать Духа Святого, яку людина знаходить при дотриманні певних умов. Отже, метою відпусту є отримання духовної здатності любити Бога всім серцем своїм, всією душею своєю, всіма силами своїми, а ближнього свого – як самого себе… В деяких людей створюється помилкове уявлення про те, що відпуст – це щось формальне, що для її отримання досить виконати деякі умови або зовнішні розпорядження. Але насправді відпуст – це форма справжнього духовного лікування, завдяки якому наша воля прагне до дійсного блага, а наш розум точніше визначає і вибирає справжню істину. Відпуст – це засіб для глибшого духовного навернення, для зміни нашого менталітету, при якому світський спосіб мислення заміщається євангельським.
Папські документи про Страдецькі відпусти
2876/136
Священна Апостольська Пенітенціерія
Відділ Індульгенцій
Блаженнійший Отче,
Настоятель (ректор) парафіяльної церкви Успення Пречистої Діви Марії у Страдчі, що знаходиться в межах території Львівської Архиєпархії русинського обряду, припадаючи до стіп Вашої святості смиренно просить про надання повного відпусту для вірних, котрі б приступили до святої Сповіді та прийняли участь в Божественній Літургії у день храмового свята та його навечірʼя при умові відвідин цього храму та молитві в намірі Святішого Отця.
Нехай Господь…
Дня 19 червня 1936 року Божого
Священна Апостольська Пенітенціерія прихильно висловлюється в підтримку уділення такої благодаті у відповідь на дане прохання терміном на 7 наступних років.
Ніяких перешкод не виявлено.
С. Луціо, директор
С. Де Анджеліс, заступник
889/13/І
Апостольська Пенітенціерія
Блаженнійший Отче,
Ігор Возьняк, ЗНІ, Архиєпископ і Митрополит Львівський для Українців, від імені усіх вірних, поручених його душпастирській опіці, виявляє Твоїй Святості синівські почуття своєї душі й смиренно представляє Апостольській Пенітенціерії, через рескрипт, прот. № 4142/36, від дня 23 липня 1936 року Божого, надане нею повноваження (факультас) встановити та благословити у місцевості Страдч стації Хресної Дороги, до якої долучається також і відпуст для всіх вірних, що відвідали би її за умови виконання всіх відповідних вимог, що їх звичайно вимагається у такому випадку. Оскільки численні вірні, також і в наші дні, звикло вчащають до цього святого місця, вшановуючи згадкою страждання і смерть нашого Господа Ісуса Христа та спів страждання Його Преблаженної Матері, Преосвященний прохач смиренно скеровує до Твоєї Святості клопотання, щоби відпуст від 1936 року, наданий владою Верховного Архиєрея Пія ХІ, ти вдостоїв відновленням, щоби в їх душах скріпилися і утвердилися Віра, Надія і Любов, і таким чином щоби свідчення Христове вони могли принести ближнім своїм як сини святої Римської Церкви в ієрархічній підпорядкованості Твоїй Святості та вірності Твоїм світлої памяті Попередникам. Нехай Господь…
Дня 17 грудня 2013
Апостольська Пенітенціерія, будучи уповноваженою Святішим Отцем Франциском, підтверджує уділення повного відпусту – при виконанні приписаних звичних у такому випадку умов (Таїнство Покаяння, Причастя Найсвятішими Тайнами та молитва в намірі Святішого Отця) – всім вірним-каянникам, котрі в день, коли звершують набожество Хресної Дороги в пам’ять страждань і смерть нашого Господа Ісуса Христа, одноособово чи в групі здійснили би паломництво до місцини Страдч, у відповідності до норми 13 Енкиридіона/Посібника у питаннях уділення відпустів. Відпуст буде частковим, якщо би вчинена спроба осягнення повного відпусту з якихось поважних причин не досягла би бажаного завершення.
Даний дозвіл простягає свою законну силу також і на майбутнє без будь-якого додаткового внормовую чого справу розпорядження з боку Апостольського Престолу. Жодних перешкод для впровадження в дію цього рішення не виявлено.
Мауро кард. Піаченца, верховний Пенітенціар
Христофор Никіель, директор
Апостольська Пенітенціерія
Прот. № 842/13/І
Декрет
Апостольська Пенітенціерія для зросту побожності вірних та дбаючи про спасіння душ, на підставі спеціального її уповноваження з боку Святішого в Христі, Отці і Господі нашому, Отця Франциска, з Божого Промислу папи римського, ретельно дослідивши нещодавно надіслані від Преосвященнішого Ігоря Возьняка, ЗНІ, Архиєпископа і Митрополита Львівського для Українців, з небесної скарбниці Церкви прихильно вділяє повний відпуст на користь кожного і всіх вірних, які можна застосовувати також і для допомоги душам в чистилищі, при умові їх щирого каяття, сповіді та прийняття Святого Причастя, що до них вони би приступили у парохіяльному храмі Страдча, який посвячений Успенню Пречистої Діви Марії і який вони би побожно відвідали в прощі у дні храмового свята та його навечірʼя, прийнявши участь у святкових богослужіннях чи, в короткому проміжку часу, принісши перед Богом молитву в намірі ширення святої віри та за Верховного Архиєрея, завершуючи їх молитвою Господньою, Символом віри та ввізванням до Преблаженної Діви Марії.
Вірні, котрі з огляду на вік, хворобу або іншу поважну причину не можуть відбути згаданого паломництва, можуть також наслідувати благодать повного відпусту за умови відречення всілякого гріха і при твердій постанові в якнайближчому часі відбути три звичні умови, а також принаймні духовно долучитися до молитовного богослужбового вшанування Небесної покровительки перед невеличким Її зображенням (іконою), скеровуючи свої молитви та жертвуючи власні страждання Божому милосердю.
Такий підхід, що має ціллю Божого прощення провин за посередництвом Церкви, найкраще висловлює благий дар любові у душпастирській діяльності, а відтак Пенітенціерія наполегливо просить, щоби священики, котрі уділяють св. Таїнство Покаяння, були наділені відповідними повноваженнями, відзначалися готовністю та великодушністю в постійному уділенні святих Таїнств Сповіді в парохіяльному храмі та Святого Причастя недужим вірним.
Даний дозвіл простягає свою законну силу також і на майбутнє без будь-якого додаткового внормовую чого справу розпорядження з боку Апостольського Престолу. Жодних перешкод для впровадження в дію цього рішення не виявлено.
Дано в Римі, в будівлі Апостольської Пенітенціерії, дня 16 місяця грудня, року Божого 2013.
Мауро кард. Піаченца, верховний Пенітенціар
Христофор Никіель, директор
АПОСТОЛЬСЬКА ПЕНІТЕНЦІАРІЯ
Прот. № 1003/14/І
Д е к р е т
АПОСТОЛЬСЬКА ПЕНІТЕНЦІАРІЯ для збільшення побожності вірних та для спасіння душ, силою прав, наданих, їй в спеціальний спосіб Святішим в Христі Отцем, за Божим Провидінням Папою Франциском, на уважні прохання, недавно представлені його Преосвященством Кир Ігорем Возьняком ЗНІ, Архиєпископом і Митрополитом Львівським для Українців, з небесних скарбів Церкви охоче надає можливість отримати Повний Відпуст всім і кожному вірному, якщо вони правдиво розкаяні, висповідані і прийняли Святе Причастя, відвідавши як паломники парафіяльну церкву в Страдчі дня 26 червня і там побожно взяли участь у богослужіннях на честь Блаженних мучеників Миколи Конрада і Володимира Прийми, або принаймні деякий час заносили молитву до Бога за поширення Святої віри в Україні і в наміренні Святішого Отця, завершуючи Господньою Молитвою (Отче Наш), Символом Віри, призиванням Богородиці Діви і блаженних мучеників Миколи Конрада і Володимира Прийми. Цей Відпуст можна жертвувати теж для помочі душам в Чистилищі.
Вірні зі Страдчу, перешкоджені старістю, хворобою чи іншою поважною причиною, можуть отримати Повний Відпуст, відрікшись будь-якого гріха і постановивши виконати при першій можливості три приписані вище умови, як також перед якимсь зображенням блаженних мучеників з’єднаються в духовний спосіб з богослужіннями в Страдчі, жертвуючи свої молитви і терпіння милосердному Богу через Марію. Так, як за посередництвом ключів Церкви може бути уділене Божествене прощення, що легше можна отримати через пасторальну любов, ця Пенітенціарія з усією силою просить, щоби парох щедро і охоче приступав до слухання Сповідей і надав послугу хворим в уділенні Євхаристії.
Цей документ має силу протягом 7 років. Він діє помимо будь-яких інших протилежних приписів.
Дано в Римі, при Апостольській Пенітенціарії, 5 лютого 2015 р.
Його Еміненція Мауро Кардинал П’яченца
Верховний Пенетенціар
+Христофор Нікель
Керівник